loading...
مــجـلـّه فـــرهنـگـی مــــرصــاد|Mersad caltural magazine
نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 58 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

در حکایتی دل نشین از پیامبر گرامی اسلام از زبان شخصی به نام ثوبان این چنین آمده است که: با رسول خدا(ص) در قبرستان بودیم. 

حضرت ایستاد و گذشت و دوباره ایستاد. عرض کردم: یا رسول الله، چرا این گونه رفتار می کنید؟ پس آن حضرت گریه شدیدی کرد، ما هم گریه کردیم. 

آن گاه فرمود: ای ثوبان، صدای ناله اهل عذاب را شنیدم. بر آنها رحم کردم، دعا کردم و خداوند عذاب آنها را تخفیف داد. سپس فرمود: ای ثوبان! اگر کسانی از اهل این قبرستان، که در عذابند، یک روز از ماه رجب را روزه گرفته بودند و یک شب را تا صبح قیام می کردند و به عبادت می پرداختند، در قبرها معذب نمی شدند.

منبع:مجلسی، بحارالانوار، ج97

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 66 دوشنبه 07 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به گزارش کارگروه قرآن وعترت مرصاد؛


کتاب "چگونه باید به امام زمان علیه السلام سلام گفت" از آثار آیت الله سید محمد کاظم قزوینی اقتباس گردیده و توسط سید محمد حسینی به فارسی ترجمه شده است. این کتاب در سال 1378 توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر گردیده است.

چگونه باید به امام زمان (عج) سلام گفت؟


بخش ابتدایی این کتاب را با هم مرور می کنیم و شما می توانید متن کاملتر کتاب را با فرمت PDF در ادامه گزارش دریافت کنید :


چگونه باید به امام مهدی علیه السلام سلام گفت و درود فرستادن بر آن گرامی چگونه است؟

در روایتی آمده است که:

«سأل رجل من الامام الصادق علیه السلام: «هل یسلم علی القائم بامره المؤمنین؟»

قال علیه السلام: «لا...ذاک اسم سمی الله به امیرالمؤمنین، لم یسم به أحد قبله و لا یسمی به بعده الا کافر.»

فقال رجل کان حاضرا عند الامام الصادق علیه السلام: جعلت فداک...و کیفت یسلم علیه؟» قال علیه السلام: «تقول: السلام علیک یا بقیه الله!» ثم قرأ قوله تعالی: بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین.»

یعنی:

مردی از امام صادق علیه السلام پرسید که: «می شود به قائم علیه السلام گفت: السلام علیک یا امیرالمؤمنین؟»

امام صادق علیه السلام پاسخ داد: «نه! چرا که این عنوان، ویژه علی علیه السلام است و قبل و بعد از او، کسی جز کافر، به این عنوان، خوانده نمی شود.»

دیگری پرسید: «فدایت شوم! پس چگونه بر امام مهدی می توان سلام گفت؟» فرمود: «هرگاه خواستی بر او درود فرستی می توانی بگویی: السلام علیک یا بقیه الله!» و آنگاه این آیه شریفه را خواند که:

«بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین.»


دانلود کتاب الکترونیک : چگونگی سلام به امام زمان(عج)


نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 46 شنبه 05 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

آیت‌الله سیستانی به پرسشی درباره نوع طلایی که به آن زکات تعلق می گیرد پاسخ گفته است. که متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

طلا چه ساخته شده و چه ساخته نشده ارزش مالی دارد. در چه حالت به آن زکات تعلق می گیرد؟ آیا طلای زینتی زکات دارد؟
در هر دو حالت به آن زکات تعلق نمی گیرد و زکات به طلائی تعلق می گیرد که سکه و پول رایج باشد.

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 92 شنبه 05 اردیبهشت 1394 نظرات (0)
حجت‌الاسلام والمسلمين فرشاد در حرم اباعبدالله الحسين با بيان اينكه در اين آيات خداوند پرسش و پاسخ بهشتي ها و جهنمي ها را طرح مي كند، اظهار داشت: اولين نكته اي كه جهنمي ها در علت قرار گرفتن در سقر(چاهي در جهنم) عنوان مي كنند، بي نمازي و بي توجهي به نماز است كه امام حسين (عليه‌السلام) با اقامه نماز در ميدان جنگ و در برابر دشمن علاوه براينكه به دنيا تا قيام قيامت فهماند كه ما خارج از دين نبوده ايم و براي اقامه نماز حتي حاضريم كه جان خود و يارانمان را فدا كنيم بر اهميت نماز تاكيد كردند.

خطيب بعثه مقام معظم رهبري باشاره به شهادت زهير بن قين كه در مقابل امام حسين ايستاد تا تيرها به امام حسين اصابت نكند و امام نمازش را بخوانند، گفت: زهير در پرسشي از امام گفت كه آيا من به عهدم وفا كردم و امام كه او را در آغوش گرفته بود و تيرها بدنش را پوشانده بود فرمودند كه بله تو به عهدت وفا كردي.

وي با تأكيد براينكه بايد اهل نماز و قرآن بود، خاطرنشان كرد: اگر نماز بيايد، بدحجابي، بي حيايي حقه بازي و كلك و ساير گناهان رخت بر مي بندد زيرا اين كلام خداست كه نماز اگر در زندگي ما باشد ديگر اثري از گناه نخواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين فرشاد دومين علت جهنمي شدن را بي توجهي به رفع مشكل و توجه فقط و فقط به خود عنوان كرد و گفت: امام حسين به آن بشير در شب عاشورا فرمودند كه اين پول را بگير و براي آزادي فرزندت برو و اين نشان دهنده اهتمام آن حضرت به رفع مشكلات مردم است كه در آن شرايط بحراني جنگ حاضرند يكي از يارانش از او جدا شده و براي آزادي فرزندش برود.

وي دوست بد را يكي ديگر از عوامل جهنمي شدن در قرآن دانست و گفت: امام حسين از همان روز اول با اشاره به فاسق بودن يزيد فرمود كه من در هيچ شرايطي حاضر به بييعت و اعلام همراهي با يزيد نيستم و جانم را هم در اين راه خواهم داد.

خطيب بعثه مقام معظم رهبري عدم باور به قيامت را يكي ديگر از اسباب جهنمي شدن عنوان كرد و گفت: امام حسين در وصيت نامه اش شهادت به وجود بهشت و جهنم مي دهد كه اين پيام ها بايد در سر لوحه كار ما قرار گيرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود ضمن بيان يك مسئله شرعي به روايتي از پيامبر اشاره كرد و گفت: آن حضرت در پاسخ به اهميت مجلس علمي، آن را نسبت به هزار تشييع جنازه، هزار روزه، هزار عيادت از مريض و هزار شب زنده داري بالاتر عنوان كردند.

در اين مراسم حاج علي مالكي نژاد و حاج حسن حيدر زاده به مديحه سرايي و سينه زني پرداختند.
نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 68 پنجشنبه 03 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

به گزارش کارگروه فرهنگ ومذهب مرصاد؛ دردین مبین اسلام میان شب‌ها و روزهای سال، ایام و اوقاتی وجود دارند که نسبت به آن‌ها توجه و تأکید خاصی شده است و حتی برای آن‌ها اعمالی نیز آمده است و ارزشمندی بعضی از ایام و لیالی مورد اتفاق همه مسلمین است، مانند شب و روز مبعث، ولی بعضی از این زمان‌ها به عقیده گروه یا مذهبی خاص از مسلمانان دارای بار ارزشی هستند و «لیلة الرغائب» از جمله شب‌هایی است که از نظر شیعه یکی از شب‌های ارزشمند و پر فضیلتی است که برای آن اعمالی نیز برشمرده‌اند، در جواب این سؤال که چرا لیلة‌ الرغائب را شب آرزوها می‌گویند، مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم این گونه جواب می‌‌دهد:


این شب از نظر شیعه یکی از شب‌هایی است که نزد خداوند از فضیلت خاصی برخوردار است و در روایات اهل بیت(ع) بر پاسداشت آن شب تأکید زیادی شده است، به عنوان مثال در روایتی از پیامبر اکرم(ص) در فضیلت این شب نقل شده است که حضرت فرمود: از شب جمعه اول ماه رجب غفلت نکنید، همانا آن شب شبی است که ملائکه آن شب را «لیلة الرغائب» می‌نامند و در آن شب وقتی یک سوم شب گذشت، هیچ ملکی در آسمان و زمین باقی نمی‌ماند مگر اینکه در کعبه و حوالی آن جمع می‌شوند و خداوند خطاب به آن‌ها می‌فرماید: ای ملائکه‌های من هر چه می‌خواهید از من بخواهید و ملائکه می‌گویند: ای خدای ما حاجت ما از تو این است که روزه‌گیرندگان ماه رجب را ببخشی و خداوند در جواب آن‌ها می‌فرماید: این کار را انجام دادم(1)


روایات دیگری که در این مورد وجود دارند که همه این‌ها اهمیت این شب را می‌رسانند و برای این شب اعمال خاصی ذکر شده است، به عنوان مثال در روایتی پیامبر اکرم(ص) پس از توصیف شب رغائب فرمودند: اما کسی که روز پنج شنبه اول ماه رجب را روزه می‌گیرد و سپس بین نماز مغرب و عشا، 12 رکعت نماز بخواند و بعد از فراغت از نماز 70 مرتبه صلوات بفرستد و بگوید: «اللهم صلّ علی محمد و علی آله» و سپس سجده کند و در سجده 70 مرتبه بگوید: «سبّوح قدوس رب الملائکه و الروح» و سپس سر از سجده بردارد و بگوید: «ربّ اغفر و ارحم و تجاوز عمّا تعلم، إنّک انت العلّی الأعظم» و سپس دوباره به سجده رود و 70 مرتبه بگوید: «سبوح قدّوس ربّ الملائکه و الرّوح» و بعد از آن در سجده حاجت خود را بطلبد، إن‌شاء‌الله بر آورده می‌شود.(2)


همچنین در روایت آمده که در هر یک از نماز یک بار حمد، سه بار سوره «قدر» و 12 بار سوره «توحید» خوانده شود و در ادامه حضرت پیامبر اکرم(ص) چنین می‌فرماید: قسم به کسی که نفس من به دست اوست، عبدی یا کنیزی نیست که این نماز را بخواند مگر اینکه جمیع گناهان او بخشیده می‌شود هر چند که به اندازه زبد دریا باشد و شفاعت می‌کند روز قیامت 700 نفر از اهل بیت خود را که مستحق آتش هستند.(3)


و هر کس این نماز را بگذارد و چون شب اوّل قبر او شود حق تعالی ثواب این نماز را به سوی او به صورتی نیکو و رویی گشاده می‌فرستد و با زبان فصیح به او می‌گوید: ای حبیب من! بشارت باد تو را که نجات یافتی از هر شدت و سختی، گوید: تو کیستی؟ به خدا سوگند که من رویی بهتر از روی تو ندیدم و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبوییدم، گوید: من ثواب آن نمازم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال بجا آوردی امشب به نزد تو آمدم تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند، در عرصه قیامت پس خوشحال باش که هرگز خیر از تو معدوم نخواهد شد.(4)


در کتب فقهی و رساله‌های عملیه شیعه و کتاب‌های اخلاقی، همه از نماز شب رغائب به عنوان یکی از نمازهای مستحبی یاد کرده‌اند که همه این‌ها فضیلت لیلة الرغائب نزد خداوند را می‌رساند، نتیجه اینکه شب جمعه اول ماه رجب را از آن جهت «لیلة الرغائب» شب آرزوها نامیده‌اند که این شب از اهمیت و فضیلت زیادی برخوردار است و برای آن شب، اعمالی ذکر شده است که هر کس آن ها را بجا بیاورد، إن‌شاء الله حاجت‌های او برآورده خواهد شد و این شب از شب‌های معدودی است که از اهمیت و فضیلت خاصی برخوردار است.

*منابع

1. حرّ عاملی، وسائل الشیعه، بیروت، ج5، ص232.

2. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، قم، انتشارات آیین دانش، ص255، 256.

3. حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج5، ص233.

4. عباس قمی، مفاتیح الجنان، قم، انتشارات آیین دانش، ص256.

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 22 یکشنبه 30 فروردین 1394 نظرات (0)


گرچه همه زمان ها مخلوق خداست ليكن برخى از آنها از شرافت و ويژگى خاصى برخوردار است. درست است كه همه ماه هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرين است; امّا سه ماه رجب، شعبان و رمضان، داراى امتياز و برجستگى ويژه اى هستند. در عصر جاهليت، مردم ماه رجب را گرامى مى داشتند.

پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)مى فرمايد: رجب، «شهرالله الأصمّ» است; و بدان سبب آن را «اصمّ» ناميدند كه هيچ ماهى به پايه عظمت آن نمى رسد; مردم زمان جاهليت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه كه اسلام درخشيدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانيد كه رجب، ماه خدا شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است پس هركس يك روز از رجب را روزه بدارد، مستحقّ رضوان الهى گردد و روزه اش غضب الهى را خاموش كند و خداوند درى از درهاى جهنّم را بر او ببندد. اگر كسى به اندازه تمام زمين طلا انفاق كند، برتر از روزه يك روز آن نخواهد بود... هرگاه شب شود، دعايش مستجاب خواهد بود: يا در دنيابه او عطا خواهد شد و يا براى آخرت او ذخيره مى شود... حضرت رسول خدا(صلى الله عليه وآله) سپس ثواب دو، سه، چهار، پنج، تا سى روز، روزه ماه رجب را تك تك با توضيح كامل بيان فرمود.(1)

در همين زمينه امام كاظم(عليه السلام) مى فرمايد: رجب، نام نهرى در بهشت است كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر است; بنابراين هركس يك روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.(2)

همچنين آن حضرت در روايت ديگرى مى فرمايد: رجب، ماه عظيمى است كه خداوند، اعمال نيك را در آن چند برابر مى فرمايد و گناهان را در آن محو مى كند. پس هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، به اندازه مسير يك سال از جهنّم دور و هركس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مى شود.(3)

اسوه اهل معرفت و عبادت، مرحوم سيدبن طاوس در مورد افرادى كه قبل از اسلام در دوره جاهليت، مورد ظلم و ستم ديگران قرار گرفتند اما به انتظار ماه رجب نشستند و در آن ماه پربركت، خداى را بخواندند و حضرت حق، دعايشان را مستجاب فرمود و بلا و گرفتارى را از آنها بگرداند، چند داستان نقل كرده است كه ما يكى از آن ها را در اينجا مى آوريم: شخصى، گذارش به مردى افتاد كه نابينا، بيمار و خانه نشين شده بود. او از ديگران پرسيد: چرا اين بيمار گرفتار، از خداى متعال عافيت نمى خواهد؟ به او پاسخ دادند آيا او را نمى شناسى؟ او به نفرين شخصى به نام «عياض» گرفتار شده است.

او گفت: عياض را فراخوانيد تا ماجراى اين مرد نابينا را براى ما بازگويد. وقتى عياض آمد به او گفت: داستان پسران «ضيعا» را كه اين مرد از جمع آنهاست براى ما بگو; عياض گفت: اين داستان از داستان هاى دوره جاهليت است; و من دوست ندارم پس از آمدن اسلام، ديگر آن را بازگويم. آن شخص گفت: شايسته است كه آن را براى ما بازگويى. عياض گفت: پسران ضيعا، ده نفر بودند و خواهرى داشتند كه همسر من بود. آنان با من درگير شدند و همسرم را از من جدا كردند. من هرچه آنان را به خداوند سوگند دادم و احترام خويشى و قرابت را يادآورى كردم، فايده اى نبخشيد. من صبر كردم تا ماه رجب، اين ماه محترم الهى فرا رسيد و آنگاه دست به دعا برداشتم و با حال خستگى و درماندگى خداى را بخواندم و تقاضا كردم كه همه شان نابود و يكى شان نابينا و زمين گير شود. خداى متعال دعايم را مستجاب فرمود و همه شان نابود شدند

جز اين مرد، كه نابينا و خانه نشين شده است.

بارى در كرامت و فضيلت اين ماه، حضرت امام صادق(عليه السلام) نيز مى فرمايد: آن گاه كه قيامت برپا شود، منادى الهى فرياد زند: «أين الرجبيّون؟»; كجايند آنانكه ماه رجب را گرامى داشتند و از آن، بهره ها بردند؟ از آن انبوه جمعيت، گروهى برخيزند كه نور جمالشان محشر را روشن كند. بر سر آنان تاج هاى شاهى كه مرصّع به درّ و ياقوت است، قرار دارد و در طرف راست هرنفر از آنان هزار فرشته، در سمت چپ نيز هزار فرشته به او كرامت و تعظيم الهى را تبريك گويند. از جانب الهى ندا آيد: بندگان و كنيزانم، به عزت و جلالم سوگند، شما را جاى و مقام گرامى و عطاياى فراوان دهم و شما را در جايى جاى دهم كه از زير آن نهرها جارى است و شما در آن جاويد خواهيد بود زيرا شما داوطلبانه براى من در ماهى كه من بزرگش داشتم روزه گرفتيد. سپس، خطاب به فرشتگان فرمايد: فرشتگان من! بندگان و كنيزان را به بهشت داخل كنيد. در اينجا حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: اين پاداش، براى كسى است كه گرچه يك روز از اول يا وسط يا آخر ماه رجب را روزه بدارد.(4)

پيامبر گرامى ما در بيان عظمت و اهميت ماه رجب مى فرمايد: خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى به نام «داعى» قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت كننده، هرشب تا به صبح گويد: خوشا به حال كسانى كه به ذكر الهى مشغولند; خوشا به حال كسانى كه با ميل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند. و خداوند مى فرمايد: من همنشين كسى هستم كه با من همنشين باشد، و مطيع كسى هستم كه فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام كسى را كه از من طلب آمرزش كند. اين ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است; هركس مرا در اين ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم; و هركس از من چيزى بخواهد، به او عطا كنم; و هركس از من هدايت جويد، هدايتش كنم.(5)

من اين ماه را وسيله ارتباط بين خود و بندگانم قرار داده ام پس هركس به آن چنگ زند، به من مى رسد.(6)

گرچه تمام ماه رجب، نزد خداوند و اولياء گراميش عزيز و ارجمند است ليكن برخى از اوقات آن، فضيلت ويژه اى دارد; مثلا اوّلين شب جمعه ماه رجب، داراى امتيازى بزرگ است. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد; فرشتگان آن را «ليلة الرغائب» مى نامند. چرا كه وقتى يك سوم از شب گذشت، هيچ فرشته اى نيست مگر اينكه در كنار كعبه مشرفه آيد; آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان كند و فرمايد: فرشتگانم! هرچه خواهيد از من بخواهيد. فرشتگان گويند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است كه روزه داران ماه رجب را بيامرزى; خداوند متعال فرمايد: آمرزيدم.(7)

يكى از كارهاى مهم و شايسته در ماه رجب، كمك به مستمندان است. امام صادق(عليه السلام) از پدران گراميش از امام على(عليه السلام) نقل مى كند كه آن حضرت فرمود:...هركس به خاطر خدا در ماه رجب صدقه بدهد، خداوند وى را آنچنان اكرام فرمايد كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر قلب انسانى خطور كرده باشد.(8)

در بيان فضيلت ماه رجب، به همين چند حديث شريف بسنده مى كنيم و مى گوييم: اگر هيچ حادثه اى در ماه رجب رخ نمى داد، باز هم رجب ارزش خاص و ويژگى استثنائى خود را داشت; ليكن حوادثى در آن به وقوع پيوسته است كه موجب شرافت و كرامت مضاعف اين ماه شده است. آن حوادث عبارتند از:

الف: ولادت امام هادى(عليه السلام) در دوم يا پنجم رجب (بنابر روايتى); گرچه قول ديگر هم هست.

ب: ولادت حضرت امام جواد(عليه السلام) در دهم اين ماه، گرچه قول ديگر هم هست.

ج: ولادت مبارك امام على(عليه السلام) در خانه كعبه معظمه در سيزدهم ماه رجب، ده سال قبل از بعثت.

د: شهادت حضرت امام كاظم(عليه السلام) در بيست و پنجم اين ماه.

هـ: بيست و هفتم اين ماه، عيد مباركى است; چرا كه آخرين پيامبر برگزيده الهى حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) در اين روز از جانب خداى متعال مأمور هدايت مردم و ابلاغ هدايت و رسالت الهى گرديد.

بندگان صالح و آگاه الهى، ماه رجب و شعبان را به عنوان زمينه و مقدمه اى جهت كسب آمادگى براى درك درست و شايسته ماه مبارك رمضان به حساب مى آورند. خوشبختانه هم اكنون در برخى از شهرهاى كشور عزيزمان ايران، اهل عبادت و معرفت دو برنامه دارند و آن ها را با هم اجرا مى كنند: يكى «اعتكاف» كه دستور اكيد اسلام است با احكام و دستورات ويژه اش و ديگرى برنامه اى به نام عمل ام داود، دستورى كه از حضرت امام صادق(عليه السلام) به ما رسيده است.

براى آگاهى از برنامه ها و عبادات و دعاهاى اين ماه به كتب ادعيه چون «مفاتيح الجنان»، «اقبال الأعمال» و غيره مراجعه كنيد.

كوتاه سخن اينكه رجب، عيد اولياء الهى، بهار راز و نياز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهى، موعد حضور و خواستن، و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالى است. پيامبر گرامى و جانشينان به حق حضرتش سه ماه رجب، شعبان و رمضان را فراوان پاس مى داشتند و اين سه ماه را به روزه مى گذراندند.

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 139 سه شنبه 26 اسفند 1393 نظرات (0)



نوروزتان مبارک.


با سلام خدمت شما عزیزان  وعرض تبریک سال نو شعار سال94 مقام معظم رهبری جی میتونه باشه؛لطفا دیدگاه های خود را مطرح فرمایید.به دیدگاه برتر کاربری ویزه مرصاد اعطا می گردد.

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 40 دوشنبه 11 اسفند 1393 نظرات (0)





بیش از این سوختن نمی خواهم

گریه بر خویشتن نمی خواهم

مده زحمت به بازویت مادر

به خدا پیروهن نمی خواهم

درد داری تو استراحت كن

نیمه شب آب من نمی خواهم

ای كه غم دیده از وطن هستی

بعد از این من وطن نمی خواهم

فكر عریانی مرا كم كن

غرق در خون كفن نمی خواهم

وقت قتلم میا سوی گودال

وقت كشته شدن نمی خواهم

تو ببینی كه شمر می آید

از تو بر سر زدن نمی خواهم

روی تو سایه ای كبودین داشت

سر سالم به تن نمی خواهم

شاد كن جان من كه غمگین است

رحم كن بر دلم كه مسكین است

روز اول كه دیدمت گفتم

آن كه روزم سیه كند این است

نكشد كس كمان عشق با زور

عشق شاه همه سلاطین است

بی رخت دین من همه كفر است

با رخت كفر من همه دین است

گه گهی یاد كن به دشنامم

سخن تلخ از تو شیرین است

بنوازی و پسش بیازاری

آخر ای دوست این چه آیین است

روز اول كه به استاد سپردند مرا

دیگران را هنر آموخت مرا مجنون كرد

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 62 یکشنبه 19 بهمن 1393 نظرات (1)

به گزارش کارگروه فرهنگ ومذهب مرصاد به نقل از «خبرگزاری دانشجو»؛ استاد رحیم پور ازغدی در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و امریکای شمالی که در تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروز اسلام مسئله اول جهان شده است که در چند قرن اخیر بی سابقه بوده و در همه جای جهان در گفتگوهای مختلف مذهبی و غیرمذهبی، شیعه و غیرشیعه در سطح افکار عمومی بیشترین تیترهای خبری را داشته است که با پسوند اسلام سیاسی، اسلام انقلابی و اسلام انقلابی از آن یاد می شود که حساسیت های مثبت و منفی در این زمینه ایجاد شده و یک فرصت بزرگ و تهدید بزرگ و بی سابقه است چرا که به عملکرد ما و دشمنان اسلام و فضای افکار عمومی بستگی دارد.


وی افزود: نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا همزمان با سالگرد انقلاب اسلامی پیام مهمی دارد که این نامه شامل پنج بند است که یکی از آنها این بود که با سیاستمداران غرب نمی شود گفتگو کرد چرا که آنها به گفتگوی دینی، علمی و سیاسی از موضع برابر تن نمی دهند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در ۳۶ سال گذشته بارها تجربه شد که غربی ها حاضر نیستند که با ما پشت یک میز با موضع برابر بنشینند و مردم شرق و مسلمانان را داخل انسان حساب نمی کردند بلکه ما را به عنوان نوکران خودشان می دانستند.


رحیم پور ازغدی ابراز داشت: غربی ها در مذاکرات سیاسی همچون مذاکرات هسته ای از موضع بالاتر سخن می گویند و هر چقدر کوتاه بیایم باز هم دشمنی آنها ادامه دارد و آنها می خواهند که ما صددرصد کوتاه بیایم وعقب نشینی کنیم و این سنت آنها در بحث و گفتگو با ماست.


وی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا بیان داشت: جوانان از بقیه افراد سالم تر هستند هر چند که تحت تأثیر بمب های رسانه ای قرار بگیرند اما باز هم بیشتر جسارت شنیدن را دارند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه اگر بتوانیم با جوانان امریکایی در فضاهای دانشگاهی و غیردولتی گفتگو کنیم کارهای بزرگی اتفاق می افتد گفت: سابقه غربی ها در نفرت و ترس از اسلام پس از انقلاب تثبیت شده است و غرب قبل از انقلاب تلاش می کرد به شرق و جهان اسلام مسلط شود که با شکل گیری انقلاب ورق برگشت.


رحیم پور ازغدی با بیان اینکه تاریخ غرب کتمان و تحریف شده و جزو خونین ترین تاریخ جهان غرب است اظهار داشت: اگر تمام کشته های جنگ تاریخ بشری را روی هم بگذارید با کشتارهای مدرنیته در قرن ۱۹ و ۲۰ قابل مقایسه نیست.


وی افزود: غربی ها مانع می شوند که اطلاع رسانی عمومی از فرهنگ اسلامی در جهان و غرب شکل بگیرد که پیام رهبری نیز در این راستا بوده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: کار دیگری که غربی ها می کنند ایجاد نفرت نسبت به غیر غربی ها از مسلمانان بوده چرا که می خواهند آنها آقای دنیا باقی بمانند.


ازغدی ابراز داشت: رهبری از جوانان دو خواسته داشتند که یکی از آنها تحقیق در خصوص سیاه نمایی های جهان اسلام و خواسته دیگر ایشان دعوت از جوانان برای شناخت بی واسطه از اسلام بوده است تا دروغ به آنها تحمیل نشود و خودشان قران را بخوانند.


وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند جوانان اسلام را از طریق تروریست های خود غربی ها تربیت کردند نیاموزید.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه از شرق تا غرب تصور خشونت از اسلام را ساخته اند گفت: اسلام که به اقرار موخرین در شرق و غرب عالم بزرگ ترین تمدن علمی را ساخت جرقه آغاز علوم جدید در جهان اسلام بود.


رحیم پور تصریح کرد: اگر کسی ماهواره ها و اینترنت را مورد بررسی قرار دهد متوجه می شود که تأثیراتی از جمله خیانت در زندگی ها داشته است اما نکات مثبتی را در بر دارد که غرب نمی تواند از افکار عمومی را پشت ارتباطات پنهان کند بلکه می شود پلی از اندیشه و شکاف ها با غرب زد.


وی اظهار داشت: از دوران ظهور اسلام صاحبان قدرت سکولار و مذهبی همواره این پروژه را در دست داشتند که غرب با اسلام آشنا نشود که آن خواسته آنها صورت نگرفت.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: نیکسون گفت ما طبق همه محاسبات فکر کردیم که کار اسلام تمام شده اما با انقلاب اسلامی ایران که در سقوط کمونیست نقش اول را داشت اپوزوسیون مقابل اپریالیست غرب قرار گرفت و رابطه غرب و شرق در هم شکست و تومار همه قدرت ها در هم پیچید.


رحیم پور ازغدی ابراز داشت: در پنج قاره عالم تمام مباحث آکادمیک دین و غیردین متوجه دینی است که شهدا بر گردن ما دارند.


وی با تأکید بر اینکه گاهی اشتباه در خصوص شهدا رفتار سمبلیک و نمادین صورت می گیرد گفت: شهدا برای این شهید شدند که عدالت و اخلاق اسلامی در متن باشد چرا شهید را فقط در خیابان ها و دانشگاه ها دفن می کنند؟ چرا در بازار شهدا را دفن نمی کنند در صورتی که بایدشهدا در بازارها دفن شوند تا افراد بفهمند که امنیت اقتصادی محصول خون شهداست و کلاهبرداری نکنند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: چرا شهید گمنام رادر دادگستری دفن نمی کنند تا مسئولان بفهمند اینها شهید شدند که شما به عدالت حکم کنید.


رحیم پور ازغدی افزود: چرا در شهرداری و بالاشهرها شهدا را دفن نمی کنند در صورتی که آنجا برای تدفین شهدا واجب تر است.


وی ابراز داشت: چرا در دفتر هیئت دولت شهید دفن نمی کنند تا وقتی وزرا چشمشان به آنها می افتد بفهمند که این خون ها برای حاکم شدن اصول ها ریخته شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: پیشنهاد می کنیم در همه مکان های که قدرت و ثروت جمع می شود شهید دفن کنند تا همه بفهمند که در قبال خون شهدا مسئول هستند گفت: در حوزه ها باید شهید دفن  کرد که بفهمند که در برابر ترویج شیعه انگلیسی مسئول هستند و مسئولیت فرهنگی در برابر خون شهدا داریم.


رحیم پور ازغدی تصریح کرد: بیت المقدس دو بار بدون خونریزی به دست مسلمانان افتاد اما صلیبی ها که یک بار قدس را گرفتند و همچنین صهیونیست ها که یک بار قدس را فتح کردند با جنایت و کثیف ترین خشونت ها به این امر دست یافتند و اگر کسی بخواهد قدر را بشناسد بهتر است تاریخ قدس را مطالعه کند.


وی با اشاره به نامه رهبری به جوانان اروپا افزود: قرآن می گویدجهاد اسلامی مبارزه با ظلم و زور است در صورتی که امریکا مثل فرعون می گوید من رب شما هستم و غیر از ما کسی قبله شما نیست.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: مگر صهیونیست ها و امریکایی ها همچون فرعون حرف نمی زنند پس جهاد باید علیه اینها صورت بگیرد که متجاوز هستند چرا که خداوند می گوید به سمت طاغوت بروید و جهاد کنید زیرا حقوق دیگران را زیر پا می گذارند.


رحیم پور ازغدی با بیان اینکه این همه قل در قرآن آمده است تا وجدان بشریت قل قل کند گفت: جاهای که استعمار انگلیس بود می گویند باید زبان علم و تمدن انگلیسی باشد اما کسی نمی گوید که چرا امروز زبان انگلیسی باید رایج باشد در صورتی که خود انگلیس آویزان امریکاست و باید زبان علم که برای مصالح کشور است رایج شود.


استاد برجسته حوزه و دانشگاه ادامه داد: هر منصفی نگاه کند می بینید تعهد و دمکراسی مزدوران غربی بیشتر به جوک و لطیفه شبیه است چرا که آنها دیکتاتور هستند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سنت و مدرنیته تقسیم بندی های است که خود غربی ها دارند و کل دعوای عالم را بر سر این دو مسئله نشان می دهند.


رحیم پور ازغدی اظهار داشت: تحلیل غالب غربی ها در خصوص انقلاب این است که شاه می خواست ایران را مدرنیته کند و مردم ظرفیت آن را نداشتند چرا که سنتی بودند و هنوز نیز این تحلیل خود را در نشریاتشان می نویسند.


استاد برجسته حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه مسلمانان نمی توانند عوارض مدرنیته را تحمل کنند گفت: غربی ها می خواهند بلای که سر عراق و سوریه درآوردند بر سر یمن بیاورند و جنگ داخلی راه بیندازند چرا که امروز یمن دست نیروهای انقلابی اسلامی افتاد.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: غربی ها زهر خودشان را می ریزند و بعد پادزهرهای مانند القاعده و داعش تولید می کنند.


رحیم پور ازغدی ابراز داشت: انقلاب اسلامی یک به یک کشورها را فرامی گیرد و غربی ها نیز در این کشورها خشونت می کنند و حزب الله نتیجه جهاد اسلامی را در لبنان و فلسطین نشان دادند که غربی ها نیز برای سرکوب آنها داعش و القاعده را ساختند.


وی با تأکید بر اینکه غربی ها می خواهند مجاهدین اسلام را ویرانگر نشان دهند گفت: هنوز امریکا با هواپیما برای داعش سلاح می ریزند و مدام می گویند اشتباه کردیم مگر چند بار می شود اشتباه را تکرار کرد.


استاد برجسته حوزه و دانشگاه ادامه داد: بسیاری از روشنفکران و تحصیل کرده ها امریکا که تعدادی بودند و عرق می خوردند امروز در داعش با ظاهر مذهبی حاضر می شوند و ورژن ساختگی از اسلام را ارائه می کنند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: امروز در هر کجای دنیا اسم اسلام با کلیدواژه های فیلم های هالیوودی شناخته می شوند و غربی ها بسیاری فیلم ساختند که مسلمانان در آنها احمق و خشن هستند و نظریه توسعه را مطرح می کنند که ما مسلمانان عامل بدبختی آنان هستیم.


وی تصریح کرد: سلطنت طلب ها علیه اسلام، ایرانی باستانی می شوند و علیه غرب هیچگاه باستانی نیستند آیا دیده اید که جریان ملی گرا و ایران قبل از اسلام جلوی غرب بایستند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: پرسپولیس اسمی است که اشغالگرهای روی تخت جمشید گذاشتند و در آن زمان زبان و خط ایرانی را ممنوع کردند و خط یونانی را رایج و فرهنگ غربی ها را اشاعه دادند اما هیچ گاه ناسیونالیست ها به اقدامات آنها اعتراض نکردند.


رحیم پور ازغدی تصریح کرد: هر چه دانشمند داریم برای ایران پس از اسلام است و قبل از اسلام دانشمندی در ایران نداریم و هشتاد درصد تمدن اسلام کار ایرانی ها بوده است.


استاد برجسته حوزه و دانشگاه ادامه داد: فیلم سلمان رشدی با استناد به گفته های کعبه الحبار یهودی ساخته شده است و دشمنان سه تاکتیک برای تحریف قرآن و اسلام هراسی پیاده کرده اند که از جمله آنها سانسور قرآن و پیامبر، معرفی چهره قلابی و دروغین از قرآن و پیغمبر و ایجاد سروصدای زیاد برای دور کردن افراد از واقعیت قرآن است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از راه های رساندن پیام نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا فضای مجازی است که تا به حال از این فضا بسیار علیه ما استفاده شده است و باید دانشجویان با مطالعه آثار اخبار مختلف، شبهات و سیره انبیا و پیامبران به تمام زبان دنیا پیام رهبر را برسانند.


رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: دانشجویان باید از طریق اینترنت و با ساختن ویدئوکلیپ ها به زبان های مختلف به شبهات پاسخ دهند و نامه مقام معظم رهبری را تبیین کنند.


همچنین در پایان این مراسم از خانواده های شهیدان خالقی پور تجلیل شد.

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 47 پنجشنبه 18 دی 1393 نظرات (0)
مرصاد به نقل از شهرخبر؛مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله»دامنه‌ی تحقیقات در حوزه‌ی انتخاب بازیگر بسیار وسیع بود. ما سعی کردیم که از همه‌ی ظرفیت‌های سینمای ایران و هم از افراد با استعداد در حوزه‌های مختلف استفاده کنیم. ما برای انتخاب بازیگران از کل ظرفیت‌های کشور یعنی از تئاتری‌های زیادی از شهرهای بسیار دور بهره گرفتیم و قطعا هنگام بیرون آمدن این فیلم شما با دو سه پدیده بازیگری از بچه‌های تئاتری شهرستان روبرو خواهید شد و این فیلم بازیگران زیادی را به سینمای ایران معرفی خواهد کرد. 
 
وی در خصوص دلگرمی دادن مراجع و مقام معظم رهبری در طی ساخت این فیلم،‌عنوان کرد: همه‌ی مراجع به خصوص مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشتند و همین امر که برای بازدید از این پروژه به اینجا آمدند، برای ما، هم باور نکردنی و هم دلگرمی بزرگی بود. 
 
کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله» افزود:‌ البته طبیعی است که همچنین پروژه‌ای به واسطه‌ی حضور حضرت محمد (ص) همچنین توفیقاتی را برای ما داشته باشد و هم مراجع و هم مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشند؛ به هر حال حساسیت این نام و این کار برای همه‌ی کسانی که نسبت به ساحت مقدس حضرت عرض ارادت دارند، خیلی مهم است. 
 
مجیدی در خصوص هدف خود از ساخت این پروژه،‌ اظهار داشت: به دلیل نگاه بسته‌ای که در حوزه‌ی های مختلف کشورهای اسلامی وجود داشت،‌ هیچ گاه نگذاشتند که این مسیر و راه به وجود بیاید و از طرفی هم سینمایی وجود نداشت که بخواهد این حرکت را انجام دهد؛ به غیر از مصر که دوره‌ای سینمایی داشت و اکنون رو به افول است،‌ کشورهای اسلامی دیگر سینمایی ندارند. 
 
وی افزود: من معتقدم ایران می‌تواند پیش قراول این جریان و این حرکت فیلم‌های اسلامی باشد،‌ چون ظرفیت،‌ توانایی و استعدادش را دارد و آن قدری که توانایی در ایران وجود دارد را در کشورهای اسلامی دیگر نخواهید دید. 
 
کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول الله» ادامه داد: خود هنرمندان ایرانی ظرفیت بسیار خوبی دارند که جهان اسلام باید از این ظرفیت استقبال کند و در حوزه‌های مختلف و در موضوعات متفاوت جهان اسلام باید با توجه به این ظرفیت سرمایه گذاری و کار کند. 
 
مجیدی در خصوص داشتن پیشنهاداتی از سوی کمپانی‌های مختلف برای دیدن فیلم «محمد رسول الله» و پخش آن، عنوان کرد: خیلی از کمپانی‌ها درخواست دیدن این فیلم را داشتند و ما هم اعلام آمادگی کردیم و از کمپانی‌های بزرگ و معروف، چه آمریکایی،‌ چه اروپایی و چه اسلامی درخواست داده بودند تا فیلم را ببینند؛ ما هم قطعا زمینه‌ی اکران عمومی آن را فراهم خواهیم کرد و از کشورهای مختلف برای دیدن این فیلم دعوت می‌کنیم و بستر مناسب را برای پخش جهانی آن فراهم می‌کنیم.

تعداد صفحات : 2

درباره ما
پُل ارتباطی با ما رایانامه:8alamdar@mihanmail.ir سامانه پیامکی:30005964102030
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    عـملـکرد مجـلّه فرهنگی مـرصـاد را چگونه ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 20
  • بازدید سال : 41
  • بازدید کلی : 16,074
  • کدهای اختصاصی