loading...
مــجـلـّه فـــرهنـگـی مــــرصــاد|Mersad caltural magazine
نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 115 چهارشنبه 06 اسفند 1393 نظرات (0)

به نام خداوند جان وخرد

بیانیه ی کانون صنفی معلمان پیرامون اعتراضات فرهنگیان نسبت به مشکلات موجود در آموزش و پرورش

در هفته های اخیر نوشتاری بیانیه مانند مبنی بر دعوت به تعطیلی کلاس های درس در اوایل اسفند به نام کانون صنفی معلمان ایران به ویژه در فضای مجازی منتشر شده است. کانون صنفی معلمان با آگاهی از ساختگی بودن این نوشته، سکوت در مقابل آن را در پیش گرفت و انتشار بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی سراسر کشور که مواضع جمعی این تشکل ها را در مقابل مسائل جاری آموزش و پرورش نشان می داد، کافی دانسته و به انتشار همان بسنده نمود. لیکن از آن جا که بیانیه ی ساختگی با اضافاتی بازهم در فضای مجازی انتشار یافت و واکنش ها و پرسش های گوناگونی را برانگیخت، این شبهه را مسلم نمود که پاره ای افراد یا گروه های مطرود در میان معلمان با توسل به این ترفند قصد به چالش کشاندن کانون و یا بهره برداری نا مشروع از وجهه ی مردمی آن را دارند. لذا کانون صنفی معلمان ایران( تهران ) لازم دید مواضع خود را در قالب یک بیانیه رسمی اعلان نماید.

  1. کانون صنفی معلمان اعلام می دارد این تشکل به عنوان یک نهاد مدنیِ متعهد به فعالیت قانونی و علنی هیچگاه بیانیه و یا نامه ی مخفیانه ای را صادر ننموده و نخواهد نمود. مواضع این تشکل همواره به صورت شفاف و علنی از طریق مجاری رسمی مانند سایت کانون، خبرگزاری ها و نشریات رسمی کشور به صورت بیانیه و یا از طریق سخنگوی رسمی کانون و یا دبیرکل آن اعلام می گردد.
  2. کانون صنفی معلمان در قالب بیانیه های پیشین و همین بیانیه نارضایتی شدید خود را از شرایط حاکم بر آموزش و پرورش کشور اعلام نموده و می نماید. معتقد است فضای فکری حاکم بر این وزارت خانه و ساختار کنونی آن نسبت به دولت پیشین تفاوت قابل توجهی نداشته است و ادامه روند نادرست پیشین نابسامانی های این دستگاه و نارضایتی معلمان را روز به روز بیشتر نموده است.

ما معتقدیم مجموعه ی ساختار تصمیم گیری کشور چنانچه قصد تغییرات بنیادین واقعی در شرایط آموزشی کشور و قرار دادن آموزش در جایگاه محوری خود در توسعه همه جانبه را دارد؛ لازم است با تصمیماتی قاطع اولاً با حذف هزینه هایی که ظاهراً صرف امور فرهنگی در نهادها و ارگان هایی می شود که نه مسئولیت مستقیم آموزشی و فرهنگی دارندو نه حتی یک صدم آموزش و پرورش در کشور برد و تأثیرگذاری دارند، بودجه آموزش و پرورش را دست کم دو برابر کنند. ثانیاً تغییرات ساختاری بنیادینی را در جهت محو تمرکزگرایی شدید حاکم بر آموزش و پرورش ( مثلاً دادن اختیارات بیشتر برای تصمیم گیری به مدیران مناطق جغرافیایی و فرهنگی مختلف کشور) و محوریت بخشیدن به بخش آموزش و توزیع متعادل قدرت تصمیم گیری و دخالت دادن موثر و سازمان یافته ی بدنه آموزشی کشور به ویژه معلمان در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها، انجام دهند.ما با کالایی نمودن آموزش در کشور، به فراموشی سپردن اصل آموزش رایگان تحت عنوان های مختلف نظیر خصوصی سازی در آموزش و آخرین نمونه ی آن سپردن شتابزده مسئولیت تعدادی از مدرسه های دولتی به افرادی به عنوان سرمایه گذار که عملاً هیچ آورده ای برای آموزش و پرورش ندارند،مخالفیم. ما معتقدیم آموزش و بهداشت با کیفیت و رایگان بخشی از ابتدایی ترین حقوق هر شهروند است که حکومت با هیچ بهانه ای نباید مسئولیت خود در ارائه آن ها را به حالت تعلیق درآورد.

  1. مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین نهاد قانون گذار در کشور مسئولیت بزرگی در شرایط بد و نابسامانی کنونی آموزش و پرورش دارد. این نهاد اگر می خواهد عصاره ی فضائل ملت باشد لازم است به آموزش به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی کشور توجهی مضاعف داشته باشد. می بایست حتی پیشاپیش دولت در اندیشه تقویت آموزش و رفع نقایص متعدد آن در زمینه های مختلف باشد. مجلس چنانچه به حفظ جایگاه حقیقی و قانونی خود و البته منافع ملی و نه جناحی می اندیشد، اولاً نباید به وزیر دولت پیشین به دلیل همسو بودن با جناح سیاسی تعدادی از نمایندگان، فرصت چنان تاخت و تاز نابخردانه ای را می داد که آثار مخرب آن تا سال ها از دامن جامعه آموزش کشور پاک نخواهد شد( یک نمونه ی آن به جا گذاردن پنج هزار میلیارد تومان بدهی در پایان کار دولت دهم برای وزارت آموزش و پرورش است ). ثانیاً نباید جلوی انتخاب فردی قوی به عنوان وزیر آموزش وپرورش در دولت کنونی آن هم به دلیل اختلاف سلیقه ی صرفاً سیاسی را می گرفت که فشاری همه جانبه باشد بر شانه های نحیف آموزش و پرورش تا هرچه بیشتر در باتلاق موجود فرو رود.

انتظار بخش عظیمی از معلمان کشور از مجلس پی گیری خواسته های صنفی – آموزشی آن ها از دولت است. افزایش دست کم دوبرابری بودجه آموزش و یاری رساندن فارغ از تنگ نظری های جناحی به دولت برای اصلاح بنیادین ساختار آموزش و پرورش .

  1. در حدود پنج ماهی که از سال تحصیلی جاری می گذرد، شاهد اتفاقات اغلب ناخوشایند و خشونت باری در مدارس کشور بوده ایم. اوج این حوادث تأسف بار واقعه ی قتل معلم شریف بروجردی به دست دانش آموز خود در مدرسه بود. همین طور اقدامات تنبیهی ناموجهی که از جانب برخی معلمان نسبت به دانش آموزان صورت گرفت و یا واکنش های نامعقول برخی والدین نسبت به معلمان که بدون تردید همه ی این حرکات محکوم و غیر قابل توجیه اند. از سوی دیگر در این ماه ها شاهد شکل گیری حرکات اعتراضی عموماً خودجوش به شکل تحصن یا تجمع در نقاط مختلف کشور از جانب معلمان بوده ایم. این اعتراضات تماماً جنبه ی صنفی داشته و به دلیل وضعیت معیشتی بد معلمان و تبعیضی است که همچنان نسبت به آنان روا داشته می شود. اگر تمامی حوادث خشونت بار و حرکات اعتراضی موجود را قطعات مختلف پازل آموزش و پرورش ایران بدانیم؛ تصویر نهایی که از کنار هم قرار دادن این قطعه های ظاهراً مجزا شکل می گیرد حاکی از بحرانی است که این نظام در آن گرفتار شده است. بحران درحل کسری و کمبودهای شدید بودجه ای،بحران ناتوانی در انتقال دانش به شیوه های کارآمد و نو و فهم عمیق آن از جانب دانش آموزان، بحران ناتوانی در ایجاد انگیزه و پویایی در آموزگاران و یادگیرندگان برای کسب دانش و عشق به آموختن و آموزاندن، ناتوان در انتقال ارزش های اخلاقی ریشه دار در اعتقادات دینی و ملی و ناتوان از انتقال مهارت های مورد نیاز زندگی در جهان امروز… .

در صف مقدم آسیب دیدگان این شرایط نابسامان چنانکه وقایع اخیر نیز نشان می دهد، معلمان و دانش آموزان قرار می گیرند. دانش آموزان اعتراض خود به این شرایط را با بی انگیزگی، افت تحصیلی و مقابله با نظم خشک مدارس، پرخاشگری و افسردگی به عنوان دو روی یک سکه بروز می دهند. معلمان نیز با ابراز نارضایتی مداوم از شرایط شغل خود، پناه بردن به شغل های دومی که کمترین سنخیت را با شغل معلمی دارند. یا اعتراضاتی گاه تند و هیجانی که ناشی از سرخوردگی شدید آنان از شنیده نشدن صدایشان توسط مسئولینی است که گویی در جهان دیگری سیر می کنند ( نمونه اخیر آن ارسال طومار با شش هزار امضاء از معلمان به مجلس که بدون پاسخ ماند یا بی پاسخ ماندن اعتراضات معلمان حق التدریس برای تعیین تکلیف شان پس از سال ها با اتکا به آمار نادرست وزارت خانه مبنی بر داشتن نیروی مازاد). آن چه می توانست و می تواند شکاف عمیق بوجود آمده میان معلمان و مدیران ارشد و تصمیم گیرندگان آموزش و پرورش را که نمونه ای از شکاف دولت (حکومت) – ملت است را تا حدودی پرنماید وجود تشکل های صنفی مستقل و کارآمد است. متأسفانه در برهه هایی که این تشکل ها تلاش نموده اند کاستی ها موجود و خواسته های بدنه را در قالب نظرات انتقادی به شکلی مدون و مسالمت آمیز به مسئولان رده های مختلف انتقال دهند؛ همواره با بی اعتنایی، مانع تراشی، مشابه سازی، تبلیغات منفی برای ایجاد حس بدبینی و سرکوب به شکل های مختلف مواجه بوده اند.

اکنون نیز نارضایتی های انباشته شده معلمان، در فقدان فضای آزاد و مناسب برای فعالیت های قانونی و آرامش بخش این تشکل ها می تواند زمینه ی شکل گیری حرکت های هیجانی، توده وار، بی شکل و بی شناسنامه را فراهم نماید که به راحتی مورد بهره برداری گروه ها و باندهای بی نام و نشان اما فرصت طلب برای سوء استفاده سیاسی و تبلیغاتی قرار می گیرد. این احتمال نیز وجود دارد که صدور بیانیه ی جعلی به نام کانون صنفی معلمان به اشاره ی همین سیاست بازان صورت گرفته باشد تا برای پیشبرد هدفهای باندی خود از نارضایتی معلمان سود برده برای آنان اشک تمساح بریزند و آنان را پیاده نظام جلب منافع خود نمایند.


همکاران گرامی !

کانون صنفی معلمان ضمن تأکید بر حق قانونی و مسلم معلمان برای اعتراض به شرایطِ نامطلوب آموزش و پرورش و وجود تبعیض های ناروا نسبت به آنان، از همکاران محترم تقاضا می نماید نسبت به بهره برداری فرصت طلبان از نارضایتی به حق آنان هشیار باشند. به مسئولان دولتی نیز هشدار می دهد عقلانیت و تدبیر حکم می کند پیش از آن که بیش از این دیر شود برای بهبود همه جانبه ی اوضاع آموزش و پرورش اقداماتی فوری و اساسی انجام دهند. در غیر این صورت در دور باطل امنیتی تر شدن فضا ی جامعه و سرکوب گرفتار آمده در ورطه ی مطلوب تمامیت خواهان فرو می غلتند.

کانون صنفی معلمان تقاضای رسمی خود برای برگزاری یک تجمع اعتراضی قانونی در روز 10 اسفند از وزارت کشور را به این وزارت خانه ارائه داده است.

… د‌اور‌ى‌ ‌آن‌ سو‌ى‌ِ در نشسته‌ ‌است‌، بى‌رد‌ا‌ى‌ِ شوم‌ِ قاضیان‌.
ذ‌ات‌‌اش‌ در‌ایت‌ و ‌انصاف‌
‌هیاءت‌‌اش‌ زمان‌
و خاطره‌‌ات‌ تا جاود‌ان‌ِ جاوید‌ان‌ در گذرگاه‌ِ ‌ادو‌ار، د‌اور‌ى‌ خو‌ا‌هد شد…

 

                                                                                      

    کانون صنفی معلمان ایران ( تهران )                                                                                                بهمن ماه 1393            

*مرصاد خطاب به معلمان فرهنگیان دلسوز وفداکار:قابل توجه کلیه فرهنگیان محترم به اطلاع میرساند در امتداد جریان اعتراض فوق دوباره طبل وشیپور غربی ها به صدا درآمده مبادا فتنه ی جدید را به دست خودمان ایجاد کنیم؛زیرا در این میان برخی افراد به دنبال سودجویی وسیاسی کاری اند.پس هشیارانه و با بصیرت عمل کنید.
نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 69 شنبه 20 دی 1393 نظرات (2)

سبزوار نگار

بسمه تعالی

نامه ی سرگشاده ی جمعی از معلمین به رئیس جمهور

رئیس جمهور محترم!

با تشکر از حضرت عالی جهت اجرای طرح نظام سلامت و تبریک به جامعه ی زحمتکش پرستاران عزیز، به خاطر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، و تشکر از این که مقوله ی سلامت جسمانی مردم در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته است. شکی نیست سلامت روحی و روانی جامعه نیز از جایگاه بالایی برخورداراست. چرا که به اعتراف اکثر پزشکان؛ مشکلات روحی و عصبی؛ ریشه ی بسیاری از بیماریهاست. همه واقفیم جامعه ی معلمان و خانواده هایشان و نیز جمعیت دوازده ونیم میلیونی دانش آموزان (بدون احتساب خانواده هایشان) بیش از یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می دهند و عدم آرامش روحی معلمان چه لطمه ای به پرورش نسل آینده کشور می زند. لذا توجه به دغدغه های معلمین می تواند در تأمین این مقوله مؤثر واقع شود.

متن زیر بخشی از خواسته ها و سؤالات و درد دل های اکثریت معلمین کشور می باشد که با زبانی ساده و به دور از تعارفات و ملاحظات مرسوم آمده است قبلاً بابت آن عذر خواهیم.

جناب رئیس جمهور!

امروزه اداره ی زندگی و تأمین هزینه های کمر شکن آن برای اکثر معلمین شاغل و بازنشسته غیر ممکن شده و اکثریت آن ها خسته از بی عدالتی و تبعیض و شرمنده ی همسر و فرزندان خود می باشند.

رئیس جمهور محترم

خود می دانید زمانی که قیمت دلار از ۱۲۰۰تومان به ۳۵۰۰تومان و تورم هم به ۴۵درصد رسید، قدرت خرید ما معلمین نصف و حتی به یک سوم کاهش یافت و هزینه های زندگی سرسام آور شد.

هزینه هایی که بنا بر اعلام اخیر بانک مرکزی در یک خانواده ی تهرانی ۳۵میلیون ریال و یک خانواده ی شهرستانی ۲۵میلیون ریال برآورد شده است.

جناب رئیس جمهور!

چند ماه قبل، لایحه ی نظام رتبه بندی معلمان به دلیل بار مالی در مجلس تصویب نشد اما اخیراً قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شد که به موجب آن حداقل حقوق پرستاران بدون احتساب کارانه و حق شیفت و پاداش و مزایای دیگر هیجده میلیون ریال تعیین و حکم آن ها از اول آبان۹۳ اجرایی شده است همچنین کارانه ی ماهیانه آن ها از ۲میلیون ریال به ۴میلیون ریال افزایش یافت.

حال از حضرت عالی این سؤال را داریم که چطور می شود این طرح با وجود پرسنل زیاد پرستاران عزیز بار مالی آن تأمین شد؟ چرا این طرح احتیاج به مجوز مجلس نداشت، اما طرح رتبه بندی معلمان دارد؟

آقای رئیس جمهور!

یک معلم؛ نه کارانه ی ماهیانه دارد نه اضافه کار، نه حق مسکن دارد و نه حق ایاب و ذهاب، نه حق مأموریت دارد و نه حق شیفت، نه بن خرید کالا دارد و نه کمک های غیر نقدی ماهیانه، نه پاداش آخر سال دارد و نه مانند شرکت های دولتی پاداش بستن حساب ها، نه مانند کارکنان زحمتکش بانک ها، وام های چند ده میلیونی با درصدهای پایین جهت خرید خودرو و آپارتمان دارد که در آخر خدمت هم تمام آن وام ها بخشیده شوند و در هنگام بازنشستگی صاحب چندین واحد آپارتمان و خودرو شود،

نه مؤسسات مالی و اعتباری همانند قوامین و حکمت ایرانیان و میزان که وام های متعدد با درصدهای پایین به پرسنل خود بدهند.

آقای رئیس جمهور!

ما معلمین فقط و فقط یک حقوق ثابت ماهیانه داریم که حداقل ۳میلیون ریال آن بابت انواع و اقسام بیمه های درمانی، تکمیلی، عمر و خودرو، بازنشستگی و مالیات، کسر می شود و البته یک عیدی ۵میلیون ریالی که به همه ی کارکنان پرداخت می شود و همچنین یک پوشه پر از تقدیر نامه های کاغذی مسؤولین، فرمانداران، استانداران و نمایندگان مجلس که در روز معلم اهدا می شود.

جناب رئیس جمهور!

مگر بین یک فوق لیسانس یا دکترای تخصصی در آموزش و پرورش با همنام خود در وزارت علوم چه تفاوتی است که میانگین حقوق این عزیزان در آموزش و پرورش ۱۵تا۲۰میلیون ریال با ۲۴ساعت موظف در هفته می باشد اما در آموزش عالی ۴۰ تا یکصد میلیون ریال با ۱۲ساعت موظف در هفته می باشد؟!

مگر تعطیلات ۳ماهه ی تابستان شامل اساتید محترم و زحمتکش دانشگاه نمی شود؟ مگر غیر از این است که در دانشگاه به دلیل داشتن دانشجویان شهرستانی چند هفته از اول ترم و چند هفته قبل از امتحانات و چند هفته قبل از عید و چند هفته بعد از عید کلاس ها تعطیل است؟

آقای رئیس جمهور!

دولتمردان گذشته و نمایندگان قبلی و فعلی مجلس معتقدند آموزش و پرورش مصرف کننده است و منبع درآمدی ندارد و یا این که پرسنل آموزش و پرورش بسیار زیاد است حال ما این سؤال را داریم مگر وزارت علوم مصرف کننده نیست؟

مگر تعداد پرسنل نیروهای محترم نظامی و انتظامی و پرستاران و… کمتر از تعداد کل معلمین است؟

چرا همیشه آموزش و پرورش با کسری بودجه میلیاردی مواجه است؟

چرا یک بار در این ۳۰سال اخیر، در جراید و اخبار و رسانه ها و سایت های خبری از کسری بودجه وزارتخانه های دیگر دیده یا شنیده نشده است؟!

جناب رئیس جمهور!

چرا پاداش آخر خدمت یک بازنشسته ی فرهنگی باید یک دوم یا یک سوم دیگر کارکنان دولت باشد که آن هم به صورت قسطی طی چند سال به حساب آنان واریز شود که با احتساب تورم سال های اخیر ارزش آن به مرور زمان نصف شود اما پاداش دیگر کارکنان دولت به صورت یک جا به حساب آن ها واریز شود و با این پاداش می توانند در شهرستان ها یک آپارتمان تهیه کنند و یا برای دوران بازنشستگی شغلی دست و پا کنند.

جناب رئیس جمهور!

ما معلمین؛ فراموش شده ایم نه فقط در دولت شما که در دولت های قبلی هم و ضع به همین منوال بوده است تا کی چشم و گوش خود را در برابر این همه تبعیض ببندیم؟ کارد به استخوان ما رسیده است. صورتی برایمان نمانده که بخواهیم آن را با سیلی سرخ نگه داریم. اگر سمعکی از جنس انصاف باشد صدای له شدن و خرد شدن استخوان هایمان زیر چرخ هزینه های زندگی به گوش می رسد.

در پایان، جناب رییس جمهور، ما فقط خواهان رفع تبعیض بین کارکنان تحت امرتان هستیم و نیز خواستار اجرای سریع تر طرح رتبه بندی معلمان قبل از پایان سال و اعمال آن در حکم سال جاری هستیم. البته نه طرحی مانند طرح نظام هماهنگ پرداخت حقوق، که حقوق معلمان را با خودشان هماهنگ کرد و همچنین بیشتر دستگاه های دولتی خودرا از آن مستثنی کردند، و آن هایی که نتوانستند، فیش های مخفی برای پرسنل خود صادر کردند و نیز نه آن طرحی که معلمان برای رسیدن به مزایای آن، از هفت خوان رستم بگذرند، یا به جان یک دیگر بیفتند.

با تشکر                                   امضا :

Untitled-1

نحوه پر کردن فرم و ثبت امضا:

  • گزینه اول: نام

  • گزینه دوم: نام خانوادگی

  • گزینه سوم: ایمیل شما؛در صورت نداشتن ایمیل می توانید ابتدا نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی بنویسید سپس gmail.com@را وارد کنید.

  • گزینه چهارم: کد پرسنلی شما  

در انتها گزینه‌ی امضا کنید را کلیک نمایید.

توجه: تعداد امضا تا این لحظه پس از گزینه ی امضا کنید؛ قابل مشاهده است.

 

امضاءنامه ی سرگشاده ی جمعی از معلمین سبزوار به رئیس جمهور

خواندن نامه

این نامه را به اشتراک بگذارید.


*مرصاد:متن فوق صرفا جهت اطلاع رسانی بوده وجنبه ی حمایتی از شخص و ارگانی ندارد؛لذا علاقمندان وفرهنگیان محترم می توانند از این وبسایت برای ارسال دیدگاه ها وامضاء طومار استفاده فرمایند.

نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 38 سه شنبه 16 دی 1393 نظرات (0)

به گزارش  خبرنگار.احد فرهنگ وآموزش مرصاد به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش

رسول پاپایی معاون رسانه‌ای مرکز روابط عمومی آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست خبری امروز (سه شنبه) که به مناسبت هفته گزینش در سالن جلسات معاونت توسعه، با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره جلوه‌های معلمی در 18دی ماه، اظهار کرد:‌ این جشنواره به منظور  تجلیل و تقدیر از معلم‌هایی صورت می‌گیرد که کارهایی فراتر از وظایف سازمانی خود انجام داده‌اند. 


وی افزود: این جشنواره به منظور پاسداشت معلمان فداکار با توجه به آن که مرجعیت معلم‌ها در جامعه از جهت علمی، اجتماعی و تاثیر گذاری آنان در تربیت نسل ‌آینده برگزار می‌شود. 

پاپایی با بیان اینکه جشنواره جلوه‌های معلمی همزمان با ولادت پیامبر (ص) برگزار خواهد شد گفت: شاخصه‌های این جشنواره معلم‌هایی هستند که در نجات جان‌ انسان‌ها و از خود گذشتگی قدم برداشته‌اند و یا در جهت بازگرداندن دانش آموزان به محیط کلاسی و زندگی قدم برداشته‌اند و به  نوعی از جان سرمایه گذاری کرده‌اند، می‌توان اشاره کرد. 
 
معاون رسانه‌ای مرکز روابط عمومی آموزش و پرورش هدف از اجرای این جشنواره ‌آن است که از معلم‌هایی که در اقصی نقاط کشور کارهای ویژه ای انجام داده که تاکنون دسترسی به آن‌ها برای انجام تقدیر وجود ندارد تجلیل شود. 
 
پاپایی در پایان با اشاره به اینکه از اهمیت این جشنواره می‌توان به جلب توجه افکار عمومی به زیبایی‌های حرفه ای معلمی و نظام تعلیم  و تربیت اشاره کرد، گفت: در این جشنواره از 11معلم توسط وزیر آموزش و پرورش تقدیر می‌شود. 
نیما جمشیدی کٌمرودی(admin) بازدید : 30 سه شنبه 16 دی 1393 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار واحد فرهنگ و آموزش مرصاد به نقل از روابط عمومی آموزش وپرورش؛

 حجت الاسلام و المسلمین مصطفی ناصری زنجانی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش و دبیر هیئت عالی گزینش در نشست خبری امروز (سه شنبه) که به مناسبت هفته گزینش در سالن جلسات معاونت توسعه، مدیریت و پشتیبانی برگزار شد با اشاره به اینکه نیروی انسانی رکن اساسی در نظام اداری کشور است اظهار کرد: اگر نیروی خوب نداشته باشیم نمی توانیم نتیجه مطلوبی به دست آوریم. 


وی در ادامه افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیروها به چند دسته تقسیم شدند نخست نیروهایی برخلاف ارزشهای انقلاب بودند که با تصویب قانون مربوطه در مجلس به تخلفات آنان رسیدگی و از سیستم اداری پاکسازی شدند و عده دیگر افرادی بودند که در نظام سلطنتی فعالیت‌ می‌کردند اما به حقوق مردم تعدی نداشته که پس از بررسی پرونده آنان به کار خود ادامه دادند. 

حجت الاسلام و المسلمین ناصری تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی در دستگاه‌های مختلف هیئت‌ها و کمیته‌های گزینش تشکیل شد و از آنجایی که عملکرد این دستگاه‌ها دارای چارچوب خاصی و رضایت‌بخشی نبود در سال61 امام خمینی ره فرمان دادند عناوینی که به عنوان گزینش نیروی انسانی در دستگاه ها فعال هستند منحل شود و دولت وقت به دنبال آن ملزم شد هیئتی را برای گزینش نیروی انسانی تشکیل دهد.

دبیر هیئت عالی گزینش عنوان کرد: در سال 74 قانون گزینش کارکنان و معلمان آموزش و پرورش در مجلس چهارم تصویب شد همچنین در سال 75 این قانون که برای گزینش کارکنان آموزش و پرورش بود به سایر دستگاه‌ تسری پیدا کرد. 

*سالانه 150 هزار در هیئت گزینش آموزش و پرورش بررسی می‌شود

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش همکاران ما در هیئت گزینش سالانه 150 هزار پرونده در گردش را بررسی می‌کنند گفت: این پرونده‌ها مربوط به نیروهای جدید دانشگاه فرهنگیان بخش خصوصی و نیروهای قرار دادی است.

حجت الاسلام و المسلمین‌ ناصری در ادامه عنوان کرد: در آموزش و پرورش حدود 98 درصد افراد متقاضی پذیرفته می‌شوند و تنها 2 درصد مورد پذیرش قرار نمی‌گیرندیعنی هر 100نفری که متقاضی ورود به آموزش و پرورش هستند 98 درصد آنها پذیرفته می‌شوند. 

دبیر هیئت عالی گزینش همچنین تصریح کرد: در وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم کارهای مربوط به گزینش را بازنگری و زمان‌بندی کرده‌ایم و بر این اساس زمانی که یک پرونده وارد دبیرخانه هیئت مرکزی می‌شود حداکثر باید تا 15 روز رسیدگی شود.


*استیضاح وزیر آموزش و پرورش حق مجلس است

حجت الاسلام و المسلمین‌ ناصری در خصوص استیضاح وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: رابطه ما با مجلس خوب است و بحث‌هایی که در این خصوص عنوان می‌شود طبیعی است زیرا این خاصیت دموکراسی است که هر فردی بتواند نظرات خود را بیان کند بنابراین استیضاح حق مجلس است اما زمانی موضوع استیضاح رسمی می‌شود که هیئت رئیسه آن را دریافت کند که هم اکنون در رابطه با وزیر آموزش و پرورش این اتفاق نیافتاده است.

وی تصریح کرد:‌ تحلیل ما این است با لطف نمایندگان مجلس و توجه آن به موضوع آموزش و پرورش استیضاح وزیر اتفاق نخواهد افتاد و این موضوع بعید به نظر می‌رسد ضمن اینکه هیئت رئیسه در رابطه با استیضاح وزیر حرفی نزده است.

معاون حقوقی و مالی    ... در خصوص ضرورت وجود گزینش گفت: فردی که بخواهد کارمند شود باید شرایط دیگری داشته باشد و هر چقدر که ما نیروی درست تربیت کنیم اما ضرورت گزینش در هر زمان وجود دارد و از آنجایی که همه متقاضیان صالحند اما ما باید  در وزارت  آموزش و پرورش صالح‌ترین فرد را برگزینیم.

وی در خصوص کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش عنوان کرد: از 24 /5/ 1392 تا کنون با ساماندهی نیروی انسانی ورود نیرو به آموزش و پرورش را بسته‌ایم و این پرونده‌های موجود در هیئت گزینش مربوط به دانشگاه فرهنگیان، مدارس غیر دولتی و غیره است.

وی ادامه داد: با ساماندهی نیروی انسانی سعی کرده‌ایم مشکل کمبود نیرو را برطرف کنیم و با وجود حدود 200 هزار دانش آموز اضافه شده تا کنون یک نیروی اضافه نیز در آموزش و پرورش جذب نکرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری با اشاره به اینکه جذب نیروی رسمی در آموزش و پرورش تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان است گفت: یکی از مشکلات نیروهای آموزش و پرورش این است که بومی نیستند بنابراین از امسال دانشگاه فرهنگیان مامور شده تا نیروها را بومی جذب کند.

وی در خصوص باز تعریف گزینش در آموزش و پرورش و تعریف ملاک های جدید تصریح کرد: هر دستگاهی که بخواهد نیرو جذب کند ابتدا باید گزینش علمی فرد را انجام دهد که و پس از مرحله علمی مصاحبه تخصصی اعمال خواهد شد تا بررسی شود افراد آن چیزی را که در آزمون بیان کرده‌اند بلد هستند یا خیر ؟ البته در مصاحبه تخصصی میزان سطح علمی افراد مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: پس از این مراحل افراد به لحاظ تسلط به اداره کلاس سطح سلامت جسمی، فن بیان، و ظاهر ارزیابی می‌شوند که به عنوان نمونه فردی که متقاضی معلم شدن است چنانچه نقص ظاهری بزرگی داشته باشد که به موجب تمرکز دانش آموزان‌  در کلاس درس برهم ریزد این نیرو جذب خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری اضافه کرد: پس از این مراحل وارد مرحله گزینش اخلاقی می‌شویم که در این مرحله میزان پایبندی فردی به قانون اساسی، اعتقادات فرد و گرایشات سیاسی وی بررسی می‌شود. که در آموزش و پرورش تلاش می‌کنیم صالح‌ترین فرد را جذب کنیم.

وی در خصوص ابراز نارضایتی نمایندگان مجلس از بودجه سال 94 این وزارتخانه گفت: از منظر بودجه دولت به اندازه افزایشی که برای سایر نهادها اختصاص داده است همان میزان را نیز برای آموزش و پرورش در نظر گرفته اما این وزارتخانه با سه مشکل اساسی مواجه است.

نخست آنکه سایر دستگاه‌ها تعداد نیروی انسانی‌شان کم است درحالی که آموزش و پرورش حدود یک میلیون نیروی انسانی دارد که اگر بخواهیم به هر کدام از آنها 100 هزار تومان اضافه کنیم اعتباری حدود 100 میلیارد تومان نیاز داریم.

حجت الاسلام و المسلمین ناصری 25 هزار نفر در آموزش و پرورش باز نشسته شدند در حالی که کل نیروی دستگاه‌ها 25 هزار نفر نیست بنابراین برای پرداخت پاداش پایان خدمت آنان به اعتبار 125 میلیارد تومانی نیاز داریم. 

حجت الاسلام و المسلمین ناصری در ادامه گفت: دولت برای اداره‌آموزش و پرورش به اندازه متعارف اعتبار اختصاص م ی‌دهد اما این وزارتخانه همیشه با بدهی مواجه است. 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش به دلیل تنگناهای بودجه در پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با مشکل رو به رو است، به طوری که در هر دستگاهی وقتی یک فرد باز نشسته می‌شود در نهایت طی مدت یک ماه پاداش پایان خدمت وی را واریز می‌کند در حالی که در آموزش و پرورش یک فرد در  هر مقطع زمانی که باز نشسته می‌شود پاداش پایان خدمت  وی  معمولا در اردیبهشت و خرداد ماه با یک سال تاخیر پرداخت می‌شود. 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در خصوص ارائه پنجاه پیشنهاد به ک میسیون‌های مربوطه در مجلس برای حل تنگناهای بودجه آموزش و پرورش گفت: امیدواریم با تصویب این پیشنهادات حرکتی مثبت در حقوق کارکنان ‌آموزش و پرورش ایجاد شود همچنین پیشنهادهایی به کمیسیون مربوطه در خصوص فرسوده بودن 30درصد مدارس کشور ارائه شده است. 

درباره ما
پُل ارتباطی با ما رایانامه:8alamdar@mihanmail.ir سامانه پیامکی:30005964102030
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    عـملـکرد مجـلّه فرهنگی مـرصـاد را چگونه ارزیابی می کنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 114
  • کل نظرات : 15
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 68
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 68
  • بازدید ماه : 68
  • بازدید سال : 89
  • بازدید کلی : 16,122
  • کدهای اختصاصی